רשומות פופולריות

10/22/2014

טיפים נוספים להכנה, למעבר ולהתאקלמות- מומלץ!





רשימת טיפים נוספת.
מוזמנים להעיר, להוסיף ולשאול שאלות בתגובותיכם
כפי שנהגתי בפוסטים האחרים, אמשיך לעדכן נתונים לאורך הזמן....
בהצלחה,
אורי


מעבר ומשלוח

·         מומלץ לקנות שקיות ואקום ובעזרתם להעביר שמיכות, כריות, מעיל פוך וכד'. יש בהום סנטר , יש סט שכולל שקיות בגדלים 2L, 2XL, 2S.

·         מומלץ להביא תרופות אלרגיה ומשחות. (בעקרון כל תרופה שאפשר ושנראה כי צריך כדי שלא להתחיל להתברבר בתקופה הראשונה).

·         אין ב-NZ בכלל תרופות בנרות לילדים.

·         מומלץ להביא 2-3 מפצלי כוורת לתקעי החשמל על מנת למנוע התאמה פרטנית ויקרה של כלל מכשירי החשמל הישראלים לסטנדרט המקומי.

·         לחובבי הקפה השחור- קשה להשיג פינג'אנים להרתחה.

·         העברת תכולת דירה במכולה- על סמך המלצות בחרנו בחברת OCEAN. איכותית ויקרה. כך היתה ההתנהלות מולנו עד לעזיבה. כעת ממתינים להגעתה. אדווח בהמשך לגבי ענייני המכס, שחרור מהנמל ושלמות המשלוח.

המחיר הכל כולל ביטוח, מיסי נמל ו-D2D, כ-25K ₪. זה לא שלא ניתן למצוא הכל ב-NZ. בהחלט אפשר ובמחירים הוגנים מאוד ואולי אף זול מסה"כ הוצאת המשלוח, אך העדפנו בסוף לשמר אווירה ביתית מסויימת לילדה ולהימנע מהתרוצצויות עד כמה שניתן.
** בינתיים שלחנו מהארץ טרם הטיסה חבילות של 20 KG בגדים ומוצרים נוספים שהמתינו לנו בקוטג' ששכרנו עד שנתארגן על בית והמכולה תגיע. שלחנו בדואר אוויר של דואר ישראל (שירות ללא דופי).



טיסות

·         מטוסי אל-על צפופים מבחינת רווח בין שורות ומושבים – בטיסות הארוכות זה מאוד מורגש בהשוואה לחברות זרות דוגמת סינגפור/קוריאן/קטאיי

·         במטוס מאוד יבש – לקחת קרם ידיים, פנים, שפתון.

·         לבקש מסוכנת הנסיעות להזמין ארוחת ילדים במידה ויש.

**  הערתי לטסים דרך הונג-קונג: לאור ההפגנות נאלצנו להזמין מלון בסמיכות לשדה התעופה. הזמנו חדרים משודרגים בקומת האקזקיוטיב של מלון "נובוטל סקיי-סיטי" : יש טרקלין חופשי לאורך כל היום, שאטל חינם לשדה וממנו (מאוד נוח בהתחשב בכמות וכובד המזוודות),  בריכה וחדר כושר מעולים, וארוחת בוקר מרשימה מאוד. צמוד למרכז קניות עצום עם חנויות מותגי OUTLET. *אם מחליטים לנסוע ברכבל לבודהא הגדול (הבנו) מומלץ לקנות את הכרטיסים במחיר זהה דרך דלפק המלון- חוסך עמידה מיוזעת בתור ארוך במיוחד.

** טיסות פנים/לאוסטרליה/לאיים הפאסיפיים: קיימים אתרים באינטרנט ואפליקציות לטיסות מוזלות:
 grabaseat ו- NZ flights. 
One way יכול להגיע ל29$, שווה לבדוק. אופציה נוספת היא לקנות ״כרטיסיה״ של 10 טיסות עם מחיר יחסי זול באופן ניכר (ללא תלות באלמנט ההזמנה בדקה ה-90).



ביטוחים

·         תיירים מבוטחים בביטוח לאומי-רפואי, ע"ח המדינה לצרכים בסיסיים.

·         מי שקיבל ויזה לשנתיים ומעלה (כלל הרופאים) זכאי לטיפולים רפואיים במערכת הציבורית. כולל כל מה שמציעים לאזרחי נ"ז. מה שכן התורים ארוכים מאוד מאוד.

·         ביטוח רפואי פרטי – יקר למדי.  Southern Cross היא אחת הרשתות הגדולות פה אבל לא היחידה. אחרי שתגיעו עשו בירור ותשקלו. אופציה נוספת היא פשוט לפתוח קרן חיסכון לצורכי בריאות עתידיים.

·         ביטוחים (טיפים ממקור אחר)

·         ניתן לשקול לעשות ביטוח חו"ל מהארץ ל-3 חודשים עד שתתמקמו, תעשו סקר מחירים וכד'.

**הערתי- במידה וקיבלתם ויזת עבודה ליותר משנתיים אתם מכוסים בצורה נהדרת למצבי חירום ובכלל במסגרת המערכת הציבורית המקומית. אנחנו לא סידרנו ביטוח נסיעות מרגע הנחיתה אך מתכוונים ללכת על עניין "קרן החיסכון" למקרה הצורך. לאחר כחצי שנה במסגרת המרפה /מעסיק מקובל שהמעסיק ממן עבורך סוג של ביטוח משלים המאפשר קיצור תורים וזמינות גבוהה יותר של רופאים מומחים.

·         ביטוח חיים – במידה וקיים, לוודא שמה שיש לכם מכסה את חו"ל, אם זה חשוב לנו.

·         ניתן להיעזר בסוכן broker (לכל דבר יש broker). ישנן מס' חברות ביטוח: Sovrian , Onepath ו-Astron.


·         חברות ביטוח גדולות הן AMI ו-AA.

בשתיים האחרונות נוהגים לעשות ביטוחים בסיסיים: רכב צד ג' + גניבה או שריפה. אין ביטוח רכב חובה ב-NZ.

·         אפשרי ביטוח תכולת בית, ברגע שיצטבר רכוש.

·         ביטוחים נוספים אפשריים: ביטוח פיטורין, אובדן כושר הכנסה ועוד.

·         לצרכים האלה מומלץ להיעזר בסוכן שיעשה את הבירור וההמלצות.



ענייני מס הכנסה וביטוחים בארץ

·         מומלץ לשמור ממש כל קבלה שיש לכם, כדי שאם וכאשר תחזרו לארץ תציגו למס הכנסה את ההוצאות שהיו לכם שם וכך תקבלו הקלה בחישוב הפרשי המס: שכ"ד, תשלומי בי"ס לילדים, רכישות וכד'.

·         לפני הטיסה מומלץ לגשת לביטוח לאומי ולהצהיר שעוזבים ואז מקבלים מהם פנקס תשלומים שנתי שאותו משלמים כל חודש/חודשיים. אפשר לשלם באינטרנט בעזרת כרטיס אשראי ישראלי/הוראת קבע מחשבון ישראלי.


בנק

·         בנקים מומלצים: ANZ, BNZ. זמינים מבחינת סניפים וכספומטים + ידידותיים למהגרים.

·         תהליך פתיחת החשבון קצר ופשוט – שאלון אונליין, עוד מהארץ. כרטיסי הדביט המתינו לנו בסניף. יכולנו לבצע העברות כספים לחשבון עוד טרם נגעה רגלינו...

·         אפשר להעביר עד  1000000$ לחשבון הבנק ללא חובת דיווח.

·         אחרי החתמת ויזת עבודה, ניתן להביא במזומן 10000$ לכל נפש.




ניירת

·         לטובת ההגירה + הכרה בתואר – מומלץ לתרגם ולהביא כל ניירת רשמית שעולה על דעתכם– אישורי לימודים, כולל תעודת בגרות, גיליון ציונים של התארים שמפרט את הקורסים שהתואר כלל, אישורי כנסים וקורסים שעשיתם וכד'(פורט בפוסט קודם).

·         אישור שינוי שם ממשרד הפנים.


עלויות

·         הממליץ העריך שצריך משהו כמו 300$ ליום בממוצע לתקופה הראשונה, כולל כל הדברים.

·         בחישוב מהיר לחודשיים זה = 18,000$

·         מעריך שכדאי שיהיו לנו 25,000$ זמינים ביום הנחיתה.

** הערתי- ההוצאות הראשונות נורא אינדיבידואליות שמענו על זוג שחי יופי עם ילדיהם בסכום של 3000 דולר לחודש באופן זהיר מאוד (בשנתיים האחרונות). לעומתם, אחרים בוחרים לקנות רכבים חדשים יותר, לטייל הרבה, לאכול בחוץ ולהתנהל בצורה פחות שמרנית מבחינה כספית. נורא תלוי בכם... אבל אין ספק שנדרש פה סכום נאה לחודשיים הראשונים עד שמתארגנים והמשכורת מתחילה לכסות על הוצאות השגרה.

כללי

·         מצעים – כאן סט מצעים כולל: סדין גומי, סדין ללא גומי וציפית (או שתיים במקרה של סט זוגי).
סט אחר הוא ציפה לשמיכה + ציפית לכרית (או שתיים כנ"ל).
בעקרון ב-
NZ ישנים על סדין גומי, מתכסים בסדין ללא גומי שמעליו יש שמיכה ללא ציפה ומעליה כיסוי למיטה.
אין סט שכולל סדין, ציפה וציפיות. אז אם עקרוני לכם– הביאו מצעים מהארץ. מצעים טובים יקרים פה כמו שהם יקרים בארץ כמעט.
שמיכה נקראת
 douvet.

·         אם אתם מאלה שקר להם בחורף – יש מי שממליצים לבוא עם שמיכות פוך. אפשר לקנות כאן אבל זה יקר לא פחות מאשר בארץ ולפחות בארץ יודעים שפריד היא חברה טובה.

·         סמרטוטי רצפה – מנקים כאן בעזרת mop (כמו ארה"ב) או מין מגב שבקצהו ספוג שמחליפים כל כמה זמן. אין מגב וסמרטוטי רצפה. יש מי שזה מפריע לו ושייקח לתשומת ליבו.


רכב

·         אפשרי לגמרי לקנות רכבים שנת 2002 ומעלה ואפילו 2000.
כמובן עדיף אלה מאסיה ולא אירופאיות.

·         מומלץ לא לקנות חדשות יחסית כי קשה למכור אותן. הקיווים צנועים (פרט לעשירים ממש ואז זה גם לא רלוונטי..).

רצוי רכב עם וו גרירה כי זה שימושי. בכל תחנת דלק אפשר לשכור עגלה ב-25$ ל3 שעות כדי להעביר דברים. כך שהובלת רהיטים למשל אפשר לעשות עצמאית.



·         הרכבים זולים מאוד יחסית לארץ והתחזוקה שלהם זולה (חלפים).

·         ישנם אתרים שאפשר לקנות בהם חלק כזה או אחר ממישהו שמפרק את המכונית שלו...

·         לפני שקונים כדאי לבדוק lim report = היסטוריה של הרכב: תאונה/ממשוכן/ירד מהכביש/נוב וכד'.



בי"ס  וסביבת מגורים

התשלום אצלם בבתי הספר של הילדים כולל הכל (כולל מחברות ועפרונות וכד', טיולים והכל) – כ100$ לשנה. אבל זה משתנה. יכול להגיע לכ-500$ לשנה.

אם זה בי"ס שיש בו תלבושת אחידה- המדים יקרים מאוד אבל הם איכותיים ומחזיקים מעמד הרבה. מומלץ לקנות 2 מידות גדול יותר שיחזיק כמה שנים. הרבה גם קונים מדים יד שניה דרך trade me. 40$ חולצה, 40$ מכנס, ועוד נעליים וג'קט והכל ספציפי וממותג לביה"ס.

דירוג בתי ספר:

1)      ERO report – דירוג בתי ספר שמשרד החינוך עושה כל שנתיים.

2)      Decile  - מדרג סוציו אקונומי של התלמידים.



** הערתי – כל מי שידבר עמכם יעיד כי סביבת המגורים (במידה ואתם הורים) נגזרת כמובן ממקום העבודה אך לא פחות מכך מתשתית החינוך וזאת בשל עניין חוק התיחום החל על רבים מבתי-הספר הציבוריים. קביעת בית ספר לפי מקום מגורים זה משהו חדש שנכנס רק לפני מספר שנים.

ברגע שגרים בסביבה המוגדרת לאותו בי"ס, בית הספר חייב לקבל את הילדים IN-ZONE.


היות וקיים הבדל בין בתי ספר (למרות שהרמה וההשקעה הממוצעת גבוהה), מומלץ כבר מהארץ לבדוק את הדברים האלה לגבי בתי ספר (כשאתם בודקים דירות באזור העבודה באתר Trade Me  - התנ"ך השיווקי של NZ מומלץ להתרגל- בחיפוש בתים/דירות להשכרה באזור בו ממוקמת המרפאה/ביה"ח/מקום העבודה- לכל מודעה של בית יש מפה עם מיקום מדויק, STREET VIEW להתרשם מהסביבה (לרוב הטיפוח והמכוניות מעידים על רמת השכונה) ומיקומם של בתי ספר בסביבת הנכס- הקישו על ביה"ס עם העכבר-קבלו את סיווגו לפי גיל, האם מעורב או חד-מיני, ZONE רלוונטי במידה וקיים, ודירוג DECILE).

המדינה מעניקה בבתי הספר ESOL ((English as a second language.  שיעורי תגבור לילדי מהגרים.

תהליך הרישום : פשוט מאוד. במידה ואתם  IN ZONE פונים במייל מאתר הבי"ס ומתאמים פגישת היכרות וסיור. מכאן זה מס' טפסים שצריך למלות והילד נכנס למסגרת. בכל רגע נתון- אין צורך להמתין לתחילת שנה או TERM.

אכתוב חוויות בפוסט נפרד מהבי"ס המקומי שבתנו החלה ללמוד בו בחשק רב (למרות הקושי השפתי) לפני כשבוע (כיתה א' מגיל 5).

סלולר, אינטרנט וכו' –

·         כדאי בהתחלה לקחת משהו בסיסי (prepaid) ורק אחרי שתדעו מה בצרכים שלכם לקנות חבילות.
תשתית ואיכות האינטרנט בכלל ב-
NZ יקרה יחסית ואינה טובה כמו בארץ. צריך לברר ולהתרגל.

·         חשוב לברר איזו חברה יש לה תשתית טובה באזור מגוריכם.


** הערתי- על מנת לתקשר עם ישראל : פרט לאמצעי אפליקציות ה-WIFI למיניהן (סקייפ, וואטס, וויבר וכיוצ"ב), מומלץ גם לבדוק את חבילות ה-Local 03  - רבים באוסטרליה וניו-זילנד ממליצים (התחברות אונליין עם ההגעה לפה, ניתן לעשות שירותי מרכזיה ללא תוספת תשלום עבור מספר ישראלי בודד שינתבו את השיחות לניידים או לבית לפי רצון המתקשר).