רשומות פופולריות

10/19/2014

בחינת ה- IELTS + המלצה חמה על מורה מדהימה לאנגלית- קסנדרה


           

בבחינה, רמת האנגלית נמדדת ב-4 מישורים: קריאה, כתיבה, שמיעה ודיבור. הבחינה מתקיימת במסגרת ה-British Council באיזור המרכז והדרום במועדים שונים לאורך כל השנה.
עלות הבחינה כ-1000 ש״ח ויש צורך ברישום מוקדם (כדאי להירשם מבעוד מועד בעיקר אם מעוניינים להיבחן במרכז).
רופאים נדרשים לבצע את המודל האקדמי ולקבל את הציונים המינימליים הבאים:
דיבור ושמיעה- 7.5
קריאה וכתיבה- 7
הציון המירבי בכל אחד מהחלקים הוא 9 ויש לעמוד בכל הדרישות במועד אחד.
אין הגבלה על מספר הבחינות שניתן לגשת אליהן או על הפרשי הזמן בין מועד אחד למשנהו ויש קורסי הכנה של המועצה הבריטית וספרות עזר רבה.
במהלך 2013-2014 נהגו לפצל את יום הבחינה ומרבית הנבחנים נבחנו בשני ימים נפרדים: חלק הדיבור ביום נפרד משאר החלקים.
מי שקרא פוסט קודם שכתבתי: מרבית הרופאים שולטים היטב באנגלית ויש להם בסיס טוב לשפה. הם נבחנו ולמדו ספרות אקדמית באנגלית ורובם המכריע לא יתקשו להשיג את הציונים הנדרשים, אך גם מהם תדרש עבודת הכנה כשעיקר הקושי הוא בכתיבה (מייד אפרט) ובדיבור (למי שאינו דובר אנגלית ברמת שפת אם).

** עבורי, הבחינה היתה מכשול רציני. לשמחתי, הצלחתי לעבור את הבחינה בנסיון הרביעי, כ-3 שבועות לפני שיצאנו מישראל. זו היתה הקלה גדולה מאוד בהתחשב במשאבי הזמן והכסף שהשקעתי בעניין במהלך השנה שקדמה לכך (ברור כי האנגלית שלי השתפרה מאוד ובראייה לאחור אין לי ספק שהייתי זקוק לכך). זו גם הסיבה שסוכנויות ההשמה מתעקשות כי תחילה תעמדו בדרישות האנגלית לפני הפנייה למעסיקים.
ביום הבחינה מתכנסים עם מאות ישראלים אחרים במקום הבחינה (מלון/מרכז אקדמי וכיוצ״ב). המשמעת די קפדנית עד שאפילו את המדבקות מבקבוק המים צריך לקלף על מנת שלא תעזרו בכיתוב אפשרי באנגלית.
כאמור הגרסא הנדרשת היא האקדמית:

* חלק השמיעה, 40 דק׳: חלק זה מחולק ל-4 קטעי שמיעה המושמעים במערכת הסאונד. נדרשים לענות על שאלות כתובות תוך האזנה אחת בלבד. הפרקים הינם בסדר קושי עולה. בסיום הקטע הרביעי ניתנות עוד 10 דק׳ לרישום התשובות בדף התשובות המצורף (בעת ההאזנה התשובות נרשמות על דף השאלות).
ניתן למעשה לשגות סה״כ 8 שגיאות בפרק זה (מתוך 40 שאלות) ועדיין להוציא את ה-7.5 הנדרש. טיפ שיחזור על עצמו- תרגול!
* לאחריו חלק הקריאה, 60 דק׳: מדובר על 3 טקסטים תיאוריים קצרים עם שאלות על התוכן בסיום כל טקסט. גם כאן יש טקסטים שיהיו קלים יותר להבנה מאחרים. בגדול, אחרי קריאת כל הספרות המקצועית באנגלית לא כאן המקום להשקיע. שימו לב כי בפרק זה הזמן הכללי כולל רישום התשובות בדף התשובות (שלא כמו בחלק השמיעה).
ניתן לשגות סה״כ 10 שגיאות בפרק זה (מתוך 40 שאלות) ועדיין להוציא את ה-7 הנדרש. טיפ: תרגלו עצמכם להימנע מקריאת הקטעים לפני שאתם פונים לשאלות- יחסוך לכם הרבה זמן מרגע שתתרגלו. וכמובן- תרגול!
* חלק הכתיבה האקדמי, 60 דק׳: זהו למעשה החלק אותו מוצאים מרבית הנבחנים כבעייתי ביותר.
הוא מחולק לשני קטעי כתיבה:
א. חלק ראשון, 20 דק׳ בהם אתם נדרשים לכתוב טקסט של לפחות 150 מילים שבו תתארו/תשוו גרפים/טבלאות/תרשימים וכיוצ״ב. הציונים פה אינם ניתנים בנדיבות -הבוחנים די מחמירים. שם המשחק פה זה תרגול מוקדם רב ככל שניתן. השילוב של הצורך בכתיבה איכותית באנגלית במגבלות זמן הוא לא מובן מאליו. טיפ: אף פעם על תכנסו לפרטים הקטנים אלא נסו לתרגל עצמכם בתיאור המגמות הכלליות המוצגות. פרטים קטנים= מצוקת זמן! המנעו מהכנסת פרשנות אישית לנתונים בחלק זה.
יהיה לכם מספיק זמן (תלוי בכם) לדעתנות בחלק הבא...
ב. חלק שני, 40 דק׳ בהם תדרשו לכתוב טקסט של 250 מילים הכולל דיון על נושא מסויים: בעד ונגד/ תיאור תופעה וכיוצ״ב (לרוב על נושאים בוערים: גלובליזציה/איכות סביבה/תחבורה/חינוך/תעשייה קדמה והייטק).
כאן פרט לאנגלית טובה ומגוונת חשוב לשמור על מבנה נכון של הטקסט. תרגלו כיצד לשכתב ולהפוך את הנושא המוצג להקדמה, כיצד לכתוב באופן רציף ותקין את גוף הטקסט (כולל הצגת דוגמא אחרי כל טיעון) ולימדו כיצד לבסס את דעתכם האישית מס׳ פעמים לאורך הכתוב כולל פסקת סיום עם ״משפט מחץ״ טיפוסי באנגלית- כל אלו יזכו אתכם בציון המיוחל.
טיפ מרכזי- המנעו מטעויות טפשיות (השתדלו להשאיר מס׳ דקות לבדיקה בסוף), אל תכתבו טקסטים קצרים מדי (הציון יירד) ותרגלו עצמכם עם שעון. פה בהחלט נדרשת עבודת הכנה!
סה״כ מקבלים 60 דק׳ גלובלית על שני החלקים. אתם קובעים את חלוקת הזמנים בין 2 הקטעים. יחי הגמישות.
*חלק רביעי ואחרון, הדיבור. כ-15 דק׳ . מחולק ל-3 תתי-פרקים:
- חלק א׳: שאלות אישיות ושאלות קצרות בענייני יומיום.
- חלק ב׳: לפתח נושא מסויים ממס׳ היבטים. תינתן לכם דקה להתכונן לנושא שיוצג לכם ולאחריו תדרשו לדבר ברצף כ-2 דק׳ ולהתייחס לכל ההיבטים שצויינו.
-חלק ג׳: שאלות  נוספות על הנושא מחלק ב׳ ו/או נושאים אחרים.
טיפים:
1. להתאמן על שאלות ונושאים לדוגמא מחוברות עזר ואתרים ברשת. השאלות חוזרות על עצמן.
2. לשמור על תקשורת טובה על הבוחן. הוא יכול מאוד לעזור ולכוון.
3. באנגלית מעריכים: ״פשוט קצר וברור!״ אל תצאו למסעות בתשובותיכם...
4. זכרו תמיד שאתם לא נבחנים על אמיתות העובדות אלא על האנגלית!!
5. לימדו להשתמש בדוגמאות - זה ״חבל הצלה״ לא רע כשנתקעים.

**אישית, חלק זה של הדיבור היה לי הקשה ביותר. תמיד העדפתי לתת לזוגתי האהובה לתקשר בשטף עם זרים חביבים באנגלית ולכל היותר הוספתי הנהון, חיוך ושתי מילים. הוסיפו לזה את מרכיב הלחץ החל מהבחינה השניה (הידיעה של ״כמה מונח על כף המאזניים״ והמשמעות של עוד עיכוב ביציאה עם המשמעות של עוד חודשיים של לימודים בשגרת חיים עמוסה ממילא)- חלק הדיבור בהחלט דרש ממני לירוק דם.
חייב לציין שבבחינה הרביעית כבר הכרתי את צוות המועצה הבריטית, אפילו קיבלתי מהם מייל ברכה והשתתפות בשימחתי משעברתי (יש אנושיות בחצר המלכה ללא ספק).

**איך למדתי?
-לבחינה הראשונה פניתי למורה פרטי, קיימנו מפגשים בביתו. פרט לכך קריאת ספרים והאזנה להרצאות ב-TED ול-BBC.
-לאחר הבחינה הראשונה שיניתי כיוון והבנתי שאני צריך לשפר את הבסיס. יצרתי קשר עם מורה לאנגלית דרך ה-Skype. בזכות קסנדרה (Cassy) נוספו 2-3 שעות שיחה בשבוע מהבית ובשעות גמישות בערב, על מגוון נושאים יומיומיים. הרעיון היה לקבל ביטחון ויכולת התבטאות שחסרה לי. מאוד נהניתי מהשיעורים והתמיכה (היא מקסימה, לפרטים:clevin2312@yahoo.com או
 054-802-4019 ,כמובן שקיבלתי את הסכמתה מראש. הערה קטנה: מדברת אך ורק אנגלית, מה שהתברר לי כיתרון גדול, מנוסה מאוד בהכנה ל-ielts וממש לא יושבת עם סטופר בשיעורים).
במקביל לזה, גם נהגתי לשלוח לה במייל קטעי כתיבה לביקורת וליטוש.
בנוסף, קיבלתי בהתאם לשיחות ולכתיבה חומר עיוני רב שמטרתו לחזק את נקודות החולשה.

ככה חלפה שנה, עם המון ויתורים על מעט הזמן החופשי (בעיקר בחודש שקודם לבחינה-לא צריך להגזים) אבל בראיה לאחור, היום, המאמץ בהחלט השתלם והוכיח עצמו!!

- 2 אתרים חינמיים מצויינים לתרגול לבחינה ולעדכונים על שאלות שכיחות (פרט לאתר המועצה הבריטית):
א. www.ielts-exam.net
ב. www.dcielts.com

תוצאות הבחינה מתקבלות במייל ובכתב תוך כ-3-4 שב׳.

בהצלחה!!!