רשומות פופולריות

10/20/2014

טיפים, To Do List, שאלות ותשובות טרם המעבר


 
שאלות שהפנינו לרופאים ישראלים במשרות בי"ח ב-NZ ותשובותיהם

ש. פניתם לעוד סוכנויות או שעבדתם רק עם אחת, והאם זה לגיטימי לעשות זאת?

ת. פנינו בהתחלה למספר סוכנויות. שלחנו CV לכולן וחיכינו לראות מי יספק את ההצעה הטובה ביותר.

*נעזרנו ב-Medlink, Ochre recruitment ו- IMR.

*צריך לזכור שרופאי משפחה הם ענף פרטי במסגרות הרפואה כאן, ולכן הייתי אולי גם מנסה לפנות ישירות לרשתות של רופאי משפחה כאן.

*הכי נוח דרך חברות השמה כי הן מנחות אותך בכל שלב ושלב, עוזרות כמשהו נתקע, ואינך נדרש/ת לשלם דבר...

ש. כמה זמן מחכים לפני שמתחילים לקבל הצעות עבודה?

ת. הצעות עבודה התחילו להופיע באפן מידי. IMR למשל לא הסכימו לדבר אתנו או לחפש עבורנו הצעות כל עוד לא סיימנו את ה-IELTS. עיקר העיכוב בזמן, בסופו של דבר, הגיע מצידנו. המערכת כולה עבדה די מהר, ויכולנו לעבור לכאן תוך מספר חודשים מרגע הפניה הראשונית.

ש. ידעתם לאיזה אזור מגורים אתם מכוונים או שבחרתם ע"פ העבודה?

ת. בחרנו לפי העבודה.  בגדול - האי הדרומי יותר פראי וכפרי, אך גם קצת יותר מבודד. האזורים הדרומיים באי עוד יותר rural מהרגיל, והם הכי צריכים שירותים רפואיים. 
 
 

ש. לפי מה שהבנתי צריך לעבוד שנה בפיקוח, האם זה משפיע על המשכורת או שהחוזה נחתם מראש לשנתיים ?

ת. הפיקוח הוא הדרך של המועצה האקדמית כאן (MCNZ ) להבטיח שאתה אכן רופא ולא עובד עליהם. היו מספר מקרים לפני כעשור בהם "רופאים" המציאו תעודות ועבדו בניו זילנד כרופאים מן המניין, עד אשר התגלה שאין להם מושג. ולכן - יש פיקוח של שנה. סתם כדי שמישהו יעיד שאתה אכן יודע על מה שאתה מדבר.  אין כל קשר בין היותך תחת פיקוח לבין חוזה העבודה שלך. אתה עדיין יכול להיות מוכר כמומחה לכל דבר, לקבל משכורת הולמת, ועדיין להיות מפוקח. בדיוק מצבנו כיום...

**יש גם עניין נוסף - יש שתי מדרגות רישוי כאן : General provisional שהוא בעצם GP ללא התמחות מוכרת. והשני - Vocationally registered שהוא המומחה.

ה-GP מאפשר לך לעבוד בניו זילנד (לקבל מספר רישיון) ואז ביה"ח יכול להחליט שהוא מעסיק אותך ומשלם לך כאילו היית מומחה מן המניין, למרות שמבחינת רישוי אתה בינתיים רק GP. בינתיים, הם נותנים לך כשנתיים להגיש את כל הניירת ל-Vocational ולקבל את הרישוי המלא. התהליך לוקח כחצי שנה, אם לא צצות בעיות מיחדות, וב-98% מהמקרים אין בעיה לרופאים שמגיעים מהמערב. ישראל ספציפית מוכרת באופן רשמי כמדינה בעלת מבנה הכשרה ורפואה דומים לניו זילנד, ולכן אין יותר מדי פיקוח, בחינות וכיו"ב. רק צריך להראות את הניירת. שום דבר מעבר.

אנחנו למשל בסטאטוס הזה כעת: מוכרים כ-GP, הגשנו טפסים לקבלת Vocational, מוכרים בביה"ח כ-consultant (שזה המקביל לרופא בכיר) ומקבלים משכורות של consultant, לשנתיים. בתום השנתיים אנו חייבים להציג vocational registration.

ש. הבנו שאם חוזרים לארץ תוך 3 שנים צריך לשלם פה מס הכנסה על מה שעבדנו שם (ב-NZ) , מוכר לכם העניין?

ת. כן, מאוד... מבירור שעשינו, כולל עם יועץ מס מומחה לחו"ל ישראלי, נדרש בעתיד לשלם השלמה למס הכנסה בארץ - את הפער בין מה ששילמנו ב-NZ לבין מה שהיינו משלמים בארץ פחות או יותר. מדובר על סכומים נאים ולמיטב ידיעתנו אין גבול מוגדר של 3 שנים. נאמר לנו שזה אינדיבידואלי והולך לפי רשימת קריטריונים ארוכה שאין לדעת למה יש יותר משקל ממה (תושבות/אי תושבות בארץ) - זה כנראה גם נתון למצב רוחו של פקיד השומה. נאמר לנו שבעת חזרה לאחר 2-3 שנים בטוח משלמים. טווח של כ-10 שנים ויותר לא משלמים (יתכן שאף מקבלים זכויות והקלות במס כמו תושב חוזר). כל מה שבטווח הוא "אזור אפור".

**!! על מנת להעמיד דברים על דיוקם, מצרף תגובה לפסקה האחרונה שקיבלתי כתגובה:
אורי שלום רב
המידע בנושא מס הכנסה אינו מדויק :
במהלך השנתיים הראשונות יש לעבור תהליך של ניתוק זיקה לצרכי מס. בד"כ כעבור שלוש שנים בחו"ל הזיקה מנותקת ואין חבות מס כלל וכלל, גם במקרה של חזרה לארץ לאחר 3 שנים. כמובן שככל שנשארים יותר זמן, כך יורד גם הסיכון. אך ניתן לומר בוודאות, שמשפחה שהיגרה ואינה מחזיקה בנכסים בארץ (כולל כל הקופות, חסכונות), אינה משלמת ביטוח לאומי או קופח בארץ, ושהתה בישראל פחות מ-30 יום בכל אחת משלוש השנים- לא תהיה חייבת במס בישראל.
הנושא טיפה יותר מורכב, ולכן חשוב להתייעץ עם רו"ח הבקיא בתחום...

ש. מתי עשיתם את ה IELTS? אפשר לקבל הצעות עבודה עוד לפני שעושים מבחן שפה?

ת. שוב - ה-IELTS הוא שלב הכרחי, וחלק מהמקומות לא יטפלו בכם עד שאין IELTS. וזה לא כזה סיפור... ישבנו על זה כמה שבתות וזהו (כאמור מדובר בחוויה אישית- א.ש).

הרבה אנשים ניגשים לקורס הכנה במועצה הבריטית ואז זה עוזר כי זה מבנה את הלמידה, ויש עם מי ללמוד. אבל לא באמת חייבים. ה-IELTS הוא יותר פסיכוטכני מאשר מבחן באנגלית. צריך ללמוד את הטריקים, וזה פותר חלק גדול מהבעיה.

ש. איזה הוצאות צריכים להביא בחשבון במעבר ?

ת. בהערכה גסה ביותר עלה לנו משהו כמו 100K ש"ח לעשות את המעבר, כולל תרגומים עמלות, שליחת מכולה, רכישת קצת ציוד פה וכד'. כחלק מתנאי החוזה ניתן לדרוש החזר הוצאות חלקי (למשרה במיקום RURAL לרוב).

ש. בעניין ההמלצות למעסיקים. הם מבקשים המלצות של 3 רופאים שעבדו אתנו לפחות חצי שנה במשך 3 שנים, שיהיו באותו תחום התמחות כמו שלנו. האם לדעתכם חובה לפנות לבוס הישיר או שלדעתכם אפשר גם  לקולגה בגילנו עם אותו מעמד וניסיון כמו שלנו?

ת. אנחנו פנינו למדריכים שלנו מההתמחות, ולא למנהלים הנוכחיים שלנו. בסה"כ – הניו-זילנדים מחפשים לדבר עם אחד או שניים מהם, כדי לשמוע שאתה באמת רופא. הם נכוו בעבר וזו הדרך שלהם לוודא שאתם לא עובדים עליהם. ה-Title של המנחים שלכם (מנהל מרפאה, מדריך באוניברסיטה, פרופ' וכיו"ב) מרשים אותם מספיק.

לדעתנו- אם יש לכם קולגה, בכיר/ה שעובד איתכם ויכול לספק מידע - זה מספיק טוב. אבל בכל מקרה - הייתי מכניס לפחות שניים בכירים מהעבר.
 
 

ש. כיצד תרגמתם את הסילבוס לאנגלית? מדובר על הוצאה כבדה?

ת. לגבי סילבוס - תגלו שבאתר הר"י יש כל סילבוס שהוא בכל מקצוע שהוא. פשוט תורידו אותו. בחלק מההתמחויות יש סילבוס מתורגם לאנגלית, ובחלק לא.

ש. לגבי התרגומים והתעודות- אילו ואיך תעודות מתרגמים?

ת. התעודות הנדרשות הן:

תעודות הלידה (תרגום + אפוסטיל)

הנישואים (תרגום + אפוסטיל)

פנקס חיסונים -  אנחנו לא תרגמנו ולפחות עד נקודה זו זה בסדר, הרי שמות החיסונים רשומים באנגלית גם כך...

MD (תרגום + אפוסטיל)

פנקס התמחות (תרגום)

תעודת מומחה (תרגום + אפוסטיל)

רישיון לעסוק ברפואה (תרגום + אפוסטיל)

קורסים והכשרות שעברתם במסגרת הקריירה המקצועית (תרגום)

לגבי תעודת יושר משטרתית- ניגשים לתחנת משטרה עם הניירת שלכם וממלאים טופס. לפני כן עלייכם לשלם דמי עמלה כלשהם - צריך לשלם לפני שממלאים טופס בקשה במשטרה, כי אליהם אתם צריכים להגיע כבר עם אישור התשלום. ניתן לשלם דרך האינטרנט או בדואר. משהו כמו 34 ש"ח. את תעודת היושר הם שולחים ישירות לשגרירות ישראל בוולינגטון. אח"כ אתם כותבים לשגרירות הרלוונטית בקשה שיעבירו את תעודת היושר לנציגות משרד ההגירה ה-NZ בבנגקוק. לוקח כחודש עד שזה מגיע לשגרירות (לפעמים פחות). עדיף שתוציאו תעודת יושר לדעתנו יותר קרוב למועד הטיסה, כי בטח יש דרישה שתוקף תעודת היושר יהיה X זמן (שנה אולי, לא זוכרים).

באותה הזדמנות במשטרה תבקשו גם אישור עברות תנועה עבורכם. זה ללא דמי טיפול וגם זה נשלח לשגרירות. לטובת הוצאת רישיון NZ (שעליכם להוציא בתוך השנה הראשונה פה).

ומסמך נוסף שתצטרכו שניכם זה תעודת יושר מקצועית (GSC) ושימו לב !!- שתקפה ל-3 חודשים שטרם הגשת בקשת הוויזה. את זה אתם מבקשים ממוקד משרד הבריאות (מס' טלפון 4500*). לדברי המוקד עד שהתעודה מגיעה אליכם הביתה יכולים לחלוף 3 שבועות.

מסמכים נוספים שכדאי להוציא/ לשמור:

תעודות שחרור מהצבא.

רישיון בינ"ל לשנה הראשונה.

!! חשוב מאוד!!  במידה ורק בן-זוג אחד מגיש את בקשת הוויזה עליה תתבסס בקשת הוויזה מצד בן הזוג השני והמשפחה (כפי שהיה אצלנו ונדרשנו להבהרות שיבססו את היותנו נשואים באושר תחת קורת גג אחת):

מכתב מהבנק על הון משותף, היעדר חובות וחשבון משותף.

מכתב מהמורה/גננת המאמת את המסגרת המשפחתית.

תמונות משפחתיות משותפות המעידות על מסגרת משפחתית.

מכתבים מחברים המעידים על היותכם משפחה שלמה ומאוחדת הגרה תחת קורת גג משותפת.

חשבונות משותפים שנשלחו לאותה כתובת.

חשבוניות באנגלית שנשלחו על שם שני בני הזוג לאותה הכתובת.

ואוצ'רים של טיסות משפחתיות לחו"ל יכולים לעזור גם כן.